TV, bredband och telefoni

Alla lägenheter hos Alebyggen är anslutna till fibernät som administreras av antingen Itux Göteborg eller av Quadracom. Du kan beställa bredband, TV och telefoni hos någon av de företag som levererar tjänster i nätet.

Fram till den 8 september 2020 ingår det ett analogt basutbud för TV i hyran, så kallad kabel-TV. Ingen installation behövs. Med start den 8 september kommer utbudet att bli digital men ingen box eller dekoder kommer behövas. 

Vill du veta mer om hur den digitala övergången kommer gå till så läs mer om detta här.

För er som bor på Skogsråets väg i Älvängen så är ni anslutna till Qmarket istället för Itux. 

Hur beställer jag tjänster?
Beställ bredband, TV och telefoni hos en tjänsteleverantör. I kabeltv-nätet är Com Hem tjänsteleverantör medan det i fibernätet finns flera tjänsteleverantörer. För tjänster i fibernätet öppnar du din webbläsare och går in på Itux portal. Behöver du hjälp hittar du det på Itux supportsida.

För Skogsråets väg i Älvängen beställer man via Qmarket

Telefon
I nybyggda hus, (från 2005 och framåt finns ingen vanlig telefonledning indragen. Det här gäller till exempel adresserna Klockarevägen 18-20, Klockarevägen 32A-46D, Norra Klöverstigen 20 i Nödinge, Eklidsvägen i Alafors, Skogsråets väg samt Kooperativa föreningen Bankhuset i Älvängen. Du som bor här beställer telefoni hos någon av de tjänsteleverantörer som finns på Itux portal.

Är något fel på dina bredbands-, tv- eller telefonitjänster?

Om något är fel med ditt bredband, din tv-mottagning eller telefoni ska du alltid kontakta kundtjänst hos din tjänsteleverantör. Det gäller även fel på fibernätdosan i hallen (sk. CPE) eller kablar. Tjänsteleverantören anmäler i sin tur fel som de själva inte råder över, till exempel fibernätet eller kabeltv-nätet, till kommunikationsoperatören (ITUX, Qmarket eller Com Hem.)

Kontaktuppgifter till alla tjänstleverantörer hittar du här