Alebyggen

Skötsel

Skötsel

Vi vill att du ska trivas i ditt hem, för att du ska trivas så bra som möjligt har vi gjort en enkel lista och lite tips på vad du kan göra själv.

Självförvaltning 

Alebyggen och Hyresgästföreningen i Västra Sverige har kommit överens om att hyresgäster hos Alebyggen ska ha stora möjligheter att på olika sätt vara med och påverka den gemensamma boendemiljön ute. 

I några av Alebyggens bostadsområden finns en lokal hyresgästförening. Se under Våra områden om det finns en där du bor. 

Bor man i ett område där det inte finns någon lokal förening kontaktar manHyresgästföreningen i Västra Sverigedär man kan få hjälp att starta en.  

Självförvaltning innebär att hyresgästerna själva sköter delar av förvaltningsuppdraget i området. De vanligaste åtagandena brukar vara att klippa områdets gemensamma gräsytor och ta hand om gemensamma rabatt och buskytor.  

Snöröjning 

Alebyggens områdesförvaltare svarar på frågor om snöröjning. 

FRÅGA: Hur arbetar Alebyggen med snöröjning? 
SVAR: Det är viktigt för Alebyggen att våra hyresgäster påverkas så lite som möjligt av vinterns snö och is. Därför har snöröjning och sandning hög prioritet hos Alebyggen vintertid. När det kommer mycket snö på kort tid måste vi prioritera vilka vägar som ska skottas först och fokusera på att de viktigaste funktionerna fungerar. 

FRÅGA: Vilka områden är särskilt prioriterade? 
SVAR: När snön faller är framkomligheten särskilt viktig på utvalda platser. De områden vi prioriterar högst är: Serviceboenden, brandgator, in- och utfartsvägar till bilparkeringar, gårdar och entréer, källartrappor samt gångvägar. När vi är klara med dessa nyckelplatser fortsätter vi med finputsningen, till exempel att få en ordentlig bredd på gångvägar. 

FRÅGA: Vad gäller på parkeringen? 
SVAR: Tänk på att du som hyresgäst själv ansvarar för din hyrda bilplats. Vi tar däremot hand om snöröjning vid in- och utfarter till parkeringarna. 

Besöksparkeringar kan vid kraftigt snöfall användas som snöupplag under kortare tid, då det inte finns någon annan plats för detta. Upplagen rensas dock från snö så fort som möjligt. 
Det är viktigt att kabeln till motorvärmaren tas ur uttaget då bilen lämnat platsen, eftersom det annars finns en risk att människor eller djur kommer åt den strömförande kabeln. 

FRÅGA: Hur kan jag själv förbereda mig inför vintern? 
SVAR: Köp en snöskyffel i tid, de har tendens att ta slut när efterfrågan ökar under vintern. Ha också en liten hink i backluckan och ta gärna grus och sand från våra sandlådor som finns placerade i bostadsområdet. 

Kom ihåg att det är du själv som ansvarar för röjningen på din förhyrda parkeringsplats, om du har en sådan. Se också till att skotta bort snövallen utanför ditt garage innan den fryser till is. 

Spara energi

Köket
Här har vi de maskiner som slukar mycket energi - vi gör av med stora mängder varmvatten och kyl/frys kan vara riktiga energitjuvar. 

Handdiska inte under rinnande vatten.
Det går åt 75 liter vatten om man diskar en kvart. Använd istället en balja eller propp i vasken.

Använd eftervärmen.
Stäng av spisen - om du inte har induktionsspis - och ugnen en stund innan maten är klar och utnyttja eftervärmen. Öppna inte ugnsluckan i onödan. Varje gång du gör det sänks temeraturen i ugnen med mellan 25 och 50 grader.

Sätt lock på kastrullen.
Du sparar 20 procent energi med ett lock på grytan eftersom det kokar snabbare och att det då inte behövs så mycket vatten i grytan.

Anpassa kastrullens storlek till plattan.
Buckliga och repade kastruller drar mer energi. Använd kastruller och stekpannor med plana bottnar som passar till plattans storlek. Om kastrullen är 1 centimeter större än plattan ökar energianvändningen med 20 procent.

Ska du tina upp mat från frysen?
Maten mår bättre av att du tar ut den i god tid och tinar den i kylen i stället för i mikron. Lägger du den i kylen sparar du dessutom energi för att den hjälper till att kyla och då slår kylaggregatet av.

Frosta av frysen med jämna mellanrum.
Det är också bra att dammsuga baksidan av kyl och frys.

Ställ in rätt temperatur.
I kylen rekommenderas +5 och i frysen -18 grader. För varje grad kyla ökar förbrukningen med 5-10 procent.

Diskmaskin
Kör med full diskmaskin och använd kortast möjliga program. 

Vardagsrummet
Vädra snabbt med tvärdrag och låt inte ett fönster stå på glänt hela dagen.

Byt till LED-lampor i julbelysningen och styr med timer.

Dator, TV och annan elektronik drar ström även i standby-läge - en del nästan lika mycket som när de är påslagna. Stäng därför av med strömbrytaren.

Släck lyset när du går ut ur rummet.
Dra för gardiner och persienner på natten - och kontakta hyresvärden om det drar från fönster och dörrar.

Byt till lågenergilampor eller LED-belysning.

Placera inte stora möbler framför elementen, då kan inte värmen komma ut i rummet.

Välj energieffektiva alternativ när du köper elektronik. 

Sovrummet
Släck när du lämnar rummet, även om du snart ska dit igen.

Använd energisparläge på datorn så att den går ner i viloläge med släckt skärm när den inte används.

Byt till lågenergilampor eller LED-belysning.

Sänk värmen i sovrummet så sover du bättre.

Badrummet
I en läckande toalett kan över 1000 liter vatten om dagen försvinna. Gör en serviceanmälan direkt.

Har du en elektrisk handdukstork så glöm inte att stänga av den när handdukarna är torra.

Spar vatten när du borstar tänderna. Om vattnet står och rinner under tandborstningen försvinner sex liter helt i onödan. 

Tvättstugan
Här är det bästa energispartipset att alltid fylla såväl tvättmaskin som torkskåp.

Mer energispartips hittar du här:
Allmännyttans energispartips 

Trivsel

För att du som hyresgäst ska trivas i din bostad har vi några trivselregler som alla bör följa - för allas trevnad.

Musik och ljud
Du har rätt till lugn och ro i ditt hem. Blir du störd, så ta i första hand kontakt med störande granne direkt. Tänk på att ljud från din lägenhet i form av höga skrik och hög musik kan vara störande. Det gäller dygnet runt med det är extra viktigt att respektera nattsömnen, mellan klockan 22.00 - 07.00. Kom ihåg att du som lägenhetsinnehavare har ansvar för att dina gäster inte stör grannar. Mer information om störningar hittar du under trygghet och säkerhet.

Tvättstuga
Visst är det härligt med ren och fräsch tvättstuga! 

Du får nyttja tvättstugan de tider som står uppsatta på bokningstavlan. Den tid du önskar bokar du med ditt tvättlås. Det är viktigt att hålla dina tider och att respektera dina grannars.

Tvättstugan delar du med dina grannar, därför är det extra viktigt att visa hänsyn. Följ de råd och anvisningar som finns angivna och lämna tvättstugan, maskiner, skåp och torkrum väl rendjorda för allas trivsel och trevnad. Skulle till exempel en tvättmaskin vara trasig är det viktigt att göra en serviceanmälan så vi kan åtgärda det så fort som möjligt. Det kan du göra här på hemsidan eller på telefon 0303-330800.

Skadedjur
Upptäcker du skadedjur i lägenheten anmäler du det till serviceanmälan.

Det här kan du göra själv när det gäller skadedjur:

Städning är ett enkelt sätt att hålla skadedjur och ohyra borta. Dammsug och torka ofta och noggrant så insekter inte får en chans att föröka sig.

Plocka ur köksskåp och lådor och torka rent. Dra även ut spisen och torka bakom.

Reser du utomlands kan du titta igenom dina kläder noga när du packar upp så att du inte fått med dig ovälkomna gäster i bagaget. Tvätta sedan alla kläder.

Du som köper direktimporterade matvaror bör vara uppmärksam på att inga insekter kommer med dina varor.  

 

Skötselanvisningar 

När du gör rent i din lägenhet använd rengöringsmedel som är miljövänliga och anpassade efter det som du vill rengöra 

Belysning 
Om strömmen i lägenheten inte fungerar, kan du först kontrollera säkringarna i lägenheten innan du gör en serviceanmälan. Om dina lampor inte lyser, börja med att kontrollera att lampan är hel och att kontakten är rätt inkopplad. Byt alltid både lysrör och glimtändare. Du får inte kasta lysrör eller glimtändare i hushållssoporna. Sortera de som farligt avfall eller ta med dom och släng på en återvinningscentral eller miljöstation. 

Frånluftsventil 
Kom ihåg att torka av ventilerna som sitter på väggen eller i taket. 
 
Golvbrunnar och vattenlås 
Om det blir stopp i golvbrunnen bör du själv rensa bort hår och dylikt. 
1. Lyft på silen. 
2. Ta upp vattenlåset, en insats med eller utan handtag som går att lyfta upp. 
3. Rensa bort hår och dylikt. 
4. Sätt tillbaka alla delar. 

Inomhustemperatur 
Enligt överenskommelse med Hyresgästföreningen ska temperaturen ligga runt 20-21°C i lägenheten. Innan du gör en serviceanmälan ska du mäta hur kallt det är i lägenheten. Placera en termometer mot en innevägg för att läsa av temperaturen. 

Värmen i din lägenhet är temperaturstyrd och kommer igång när det är omkring 10 grader utomhus. Ju kallare det blir desto varmare vatten skickas ut till radiatorerna. Om ditt element är kallt ibland beror det på att termostaten känner av att det är 21°C i rummet och då stänger den av vattenflödet. Därför kan elementet vara kallt trots att det är minusgrader ute. Sjunker temperaturen öppnar termostaten vattenflödet till elementet igen. 

Om du ställer stora möbler, eller har långa gardiner framför dina element så kan inte värmen komma ut i rummet. Det behövs minst 40 cm fri yta framför ett element för att det skall fungera rätt. Kontrollera att tätningslisterna runt fönster och dörr är hela. Om det är så att tätningslister saknas eller är trasiga, gör en serviceanmälan angående detta, antingen via hemsidan eller telefon. 

Köksfläkt 
För att fläkten ska fungera så bra som möjligt, behöver du göra rent den minst 4 gånger per år eller fler om du steker mycket. Filtret gör du enklast rent med diskmedel och diskborste, skölj sedan med vatten. Har du diskmaskin kan du göra rent filtret i den. 
Kolfilter i köksfläkten hjälper din kvartersvärd till med att byta, gör en serviceanmälan så kommer vi och byter det åt dig. 

Linoleumgolv 
Använd i första hand torra rengöringsmetoder (dammsugning, sopning). Vid fukttorkning används vatten tillsatt med neutralt rengöringsmedel, typ handdiskmedel eller såpa. Använd inte hett vatten, starka alkaliska rengöringsmedel eller starka lösningsmedel.  

Proppar och säkringar 
Blir det mörkt i lägenheten, i delar av lägenheten eller om någon maskin inte startar, titta i säkringsskåpet som i allmänhet sitter i hallen - det kan vara en säkring som är trasig. 

Skruva ur säkringen och känn försiktigt på den. Om den röda/gröna/grå pricken i mitten på säkringen ramlar ut är säkringen trasig. När du sätter i en ny säkring, se till att det är rätt säkring genom att titta i botten på säkringshållaren. Är det till exempel röd botten ska det vara en röd säkring. 
 
Har du automatsäkringar, titta om någon vippbrytare har fallit ner. Tryck i så fall upp den. Om det inte går, fäll då ner alla vippbrytare och tryck sedan upp dem igen. Har jordfelsbrytaren slagit ifrån, fäll då även upp den. Hjälper inte det, gör en akut serviceanmälan på telefonnummer 0303-330800. 

Reparationer 
Om ett fel i lägenheten beror på normal förslitning är reparationen kostnadsfri. Har något i lägenheten, tvättstugan eller förrådet däremot gått sönder genom vårdslöshet får du stå för kostnaden själv. Kvartersvärden tar då upp frågan om kostnad innan reparationen görs. Är däremot reparationen akut nödvändig görs reparationen omgående - oavsett om Alebyggen eller hyresgästen skall bekostas. 

Vattenlås tvättställ 
Det kan samlas mycket hår och smuts i vattenlåset under tvättstället. Rinner vattnet dåligt behöver du göra rent. 

  1. Skruva loss bottendelen på vattenlåset.
  2. Ta bort hår och annan smuts som fastnat.
  3. Skruva tillbaka delen. Kom ihåg att skruva fast packningen (den svarta gummiringen). Rinner det fortfarande dåligt gör du en serviceanmälan. 

För att undvika stopp i avloppen spola inte ner kattsand, tops, bindor, tamponger eller hushållspapper i toaletten. 

Trygghet och säkerhet 

Det är en rättighet att kunna känna sig trygg och säker i både bostad och bostadsområdet. 

Störningar 
Om du upplever att du blir störd i ditt hem är du alltid välkommen att kontakta oss. 
Dagtid 
För att ta emot din anmälan om störning behöver vi lite information. Börja med att fylla i enstörningsanmälan. Det är bra om du har den som stöd när du kontaktar oss. Under kontortid tar våra förvaltare hand om ditt ärende - ring vår växel. Du kan också skicka din anmälan till info@alebyggen.se. 
Kvällar och helger 
Ring vår störningsjour hos SOS Alarm på telefon 031-3341045. 

Utelåst 
Om du låser dig ute vardagar mellan kl 08.00 - 16.00 kontaktar du serviceanmälan 0303-330800. Avgift för låsöppning är 300 kr och betalas på nästkommande hyresavi. Du måste styrka din identitet och bevisa att du har hyresavtal hos oss. Övriga tider hänvisas till att kontakta vår jour för åtgärd med låssmed, vår jour kontaktar på nummer 031-3341045, en avgift för att låssmeden kommer ut kommer att debiters till dig vid en utryckning, belopp är beroende på vilken tid som låssmeden behöver åka ut.

Brand 
Det är viktigt att du säkert vet hur du ska göra om olyckan skulle vara framme och det börjar brinna där du bor - antigen i din egen lägenhet eller hos någon granne. I varje lägenhet finns en brandvarnare som du ska funktionstesta med jämna mellanrum.Om din brandvarnare inte fungerar kontakta serviceanmälan på 0303-330800 eller gör en serviceanmälan på mina sidor.  

Detta kan du göra för att undvika brand 

  1. Se till att tändstickor förvaras utom räckhåll för barn.
  2. Lämna aldrig levande ljus utan uppsikt.
  3. Ha en brandsläckare nära till hands.
  4. Gör en utrymningsplan.
  5. Töm aldrig askkoppar i papperskorg, utan att det är ordentligt släckt.
  6. Hantera och förvara brandfarliga ämnen på ett säkert sätt.
  7. Använd endast säkringar av rätt styrka i säkringsskåpet.
  8. Byt ut bristfälliga ledningar och kontakter.
  9. Använd endast godkända elektriska apparater. 

 
Om det börjar brinna

  1. Väck övriga personer i hushållet. Se till att alla kommer ut ur huset.
  2. Stäng om möjligt fönster och dörrar för att begränsa branden.
  3. Larma brandkåren (SOS 112).
  4. Gå inte in i huset när du tagit dig ut.
  5. Vid mindre brand, försök släcka den själv med brandsläckare, filt eller vattenslang. 

Fixartjänst

Fixartjänst är till för dig som är över 65år och som vill ha hjälp med visa vardagssysslor i hemmet. Fixartjänst är gratis och tillhandahålls helt och hållet av Ale Kommun och personen som kommer är anställd av Arbetsmarknadsenheten inom Kommunen. 

Syftet med tjänsten är att förebygga eventuella fall- och/eller halkolyckor. 

Tjänsten är kostnadsfri men eventuella kostnader för material ingår inte i tjänsten utan måste hanteras av dig som hyresgäst. 

För ytterligare information kontaktar du Kontaktcenter på Ale Kommun 0303-330000 eller läs mer här.